En som har overlevd palestinsk tyranni forsvarer Israel

Egentlig kan du, slik media her p berget fremstiller konflikten i Midtsten, trygt sl en strek over det meste som skrives og sies. Det er direkte userist. Det er s ensidig imot Israel og s polemisk, s ubalansert at det nesten er til bli syk av. Med noen f unntak, selvsagt. I utlandet er det noe bedre, blant annet fordi det ofte er en strre bredde blant mediene, og ogs fordi det er strre takhyde for 'avvikende' meninger og politisk 'ukorrekte' oppfatninger. Her er et innspill, denne gangen fra en araber som faktisk har tatt et oppgjr med lgnene og fortielsene.

 

En takk til Irene for tipset.

 

Nedenstende er Brigitte Gabriels tale under Duke Universitets arrangement mot terrorisme torsdag 14. oktober 2004. Videoen av talen, som er mye lenger, er tilgjengelig p Phyllis Cheslers webside www.phyllis-chesler.com.
Utgiverne.

 

Jeg er stolt og beret over f st her i dag som en libaneser som taler til fordel for Israel ? det eneste demokrati i Midtsten. Som oppfostret i et arabisk land, nsker jeg gi deg et glimt inn i hjertet av den arabiske verden.

 

Jeg er fdt og vokste opp i Libanon hvor jeg ble opplrt til at jdene er onde, Israel er djevelen, og den eneste mten f fred i Midtsten p er drepe alle jdene og drive dem p sjen.

 

Da muslimene og palestinerne erklrte Jihad (hellig krig) mot de kristne i 1975, startet de med massakrere den ene kristne byen etter den andre. Jeg endte opp med leve i et bomberom under bakken fra jeg var ti til jeg fylte sytten r, uten elektrisitet. Jeg mtte spise gress for overleve, og krp under snikskytternes kuleregn for komme til en spring hvor det var vann.

 

Det var Israel som kom for hjelpe de kristne i Libanon. Min mor ble skadet av et muslimsk bombardement, og ble tatt til et israelsk sykehus for behandling. Da vi kom inn i mottaket, ble jeg sjokkert av det jeg s. Der var hundreder av skadde mennesker, muslimer, palestinere, kristne libanesere og israelske soldater som l p gulvet. Legene behandlet alle etter de skader de hadde. De behandlet min mor fr de behandlet den isralelske soldaten ved siden av henne. De s ikke religion. De s ikke politisk tilhrighet. De s mennesker i nd, og de hjalp dem.

 

For frste gang i mitt liv opplevde jeg menneskelige kvaliteter som jeg vet min egen kultur ikke ville vist sine fiender. Jeg opplevde de verdier israelerne har, - de var i stand til elske sine fiender under de verste prvelser. Jeg var 22 dager p dette sykehuset. Disse dagene forandret mitt liv og min mte lytte til media p. Jeg erfarte at mine myndigheter hadde solgt meg en fabrikert lgn om jdene og Israel, en lgn som var langt fra virkeligheten. Jeg visste for gitt at jeg som jde i et arabisk sykehus ville blitt lysnjet og kastet p bakken mens ropene ?Allahu Akbar? (Allah er stor) ville gi gjenklang p sykehuset og i de omkringliggende gater.

 

Jeg ble venn med familiene til de skadde soldatene, spesielt med Rina. Hennes eneste barn skadet synet. En dag jeg beskte henne kom det israelske hrkorpset for spille nasjonalsanger for oppmuntre de skadde soldatene. Da de stilte seg rundt sengen til Rinas snn og spilte sanger om Jerusalem, begynte Rina og jeg grte. Jeg flte meg ubekvem og beveget meg ut av rommet, men moren hans tok meg i hendene og dro meg tilbake, uten se p meg. Hun holdt rundt meg og grt og sa: - det er ikke din feil. Vi bare stod der og holdt hverandre i hendene.

 

Hvilken kontrast mellom henne, - en mor som s ned p sitt eneste delagte barn, fremdeles i stand til elske meg, fienden, - og en muslimsk mor som er klar til sende sin snn til sprenges i stumper og stykker, - kun for drepe noen f jder eller kristne. Forskjellen mellom den arabiske verden og Israel er en forskjell i verdier og karakter. Det er barbari mot demokrati. Det er ondskap mot godhet.

 

En gang i tiden fantes det en spesiell plass i de strste dyp i helvete, beregnet for dem som myrdet barn med vitende og vilje. N er planlagte drap p israelske barn blitt legitimisert som ?vpnet motstand?. Men straks slike handlinger er akseptert mot Israel, er det ogs godkjent i hele verden, ene og alene begrenset av en subjektiv overbevisning hos mennesker som er villige til pakke seg inn i dynamitt og spiker for drepe barn i Allahs navn.

 

Fordi palestinerne er blitt oppfordret til tro at drepe israelske sivile er en legitim taktikk for vinne fremgang for sin sak, m hele verden lide under terrorismens plage, fra Nairobi til New York, fra Moskva til Madrid, fra Bali til Beslan, - en plage som har blitt oppfunnet og perfeksjonert av palestinerne i et halvt rhundre.

 

De legger skylden for selvmordsbombing p ?desperasjon under okkupasjonen?, men jeg vil fortelle dere sannheten. Den strste store terrorbombingen fra arabere mot den jdiske staten skjedde ti uker fr Israel ble uavhengig. Sndag morgen den 22. februar 1948, i pvente av den israelske stats opprettelse, ble en tredobbel bilbombe sprengt i Yehudagaten i det som den gangen var den jdiske seksjonen av Jerusalem. 54 personer ble drept og hundrevis sret. Det er innlysende at arabisk terrorisme ikke er forrsaket av ?okkupasjonens desperasjon?, men simpelthen tanken p en jdisk stat.

 

S mange ganger i historien lp de siste 100 r har mennesker vrt tilskuere og ikke gjort noe som helst, - de har tillatt ondskapen f overhnd. Som USA stod opp imot og bekjempet kommunismen, er det n p tide st opp og bekjempe den terroren som er i religist bigotteri og intoleranse. Det er n tiden for oss alle til st opp og forsvare staten Israel, som er i fronten i denne krigen mot terrorismen.

 

Brigitte Gabriel, 15. oktober 2004


Kommentarer:
Postet av: Homer

I hvilke land mener du at det er "noe bedre" balanse i mediedekningen av Midtsten?

19.10.2004 @ 21:09
Postet av: Willy

For eksempel USA, Storbritannia, Sveits og Tyskland, som alle har strre bredde i dekningen og strre takhyde i media. Brigitte Gabriel er grunnlegger av "American Congress for Truth" i USA.

19.10.2004 @ 21:19
URL: http://blog.willy.no
Postet av: Homer

Ja vel. N er vel ikke USA akkurat kjent for ha srlig bredde i sin mediedekning, men du vet vel bedre...

19.10.2004 @ 22:03
Postet av: Willy

Nei, jeg vet ikke bedre enn deg, kan du skjnne. Og drligst av oss begge er selvsagt de 395 millioner amerikanere, som er dumme alle sammen, i alle fall 50% av dem, som stemmer p Bush...I fullt alvor, mente du det du skrev, underforsttt at Aftenposten, VG og Dagbladet dekker politikk bedre enn hundrevis av amerikanske medier?

19.10.2004 @ 22:29
URL: http://blog.willy.no
Postet av: Homer

Den dagen 197,5 millioner amerikanere stemmer p en Bush fr nok verken du eller jeg se. Valgdeltagelsen er ikke akkurat skyhy i foregangsdemokratiet i vest.Jeg tror, i fullt alvor, at norske medier (feks. NRK) formidler mer nyansert politikk enn mediamogulene i AOL/Time, Disney og Viacom.

19.10.2004 @ 23:20
Postet av: Willy

Hvis NRK er nyansert, betyr det at NRK er mangfoldig, sammensatt, og viser varierende sider av konflikten mellom palestinerarabere og jder.Jeg oppfordrer derfor deg og alle andre til sende meg linker til artikler NRK har skrevet eller tidsangivelser og beskrivelser av programmer de har vist som forklarer oss ogs Israels side av konflikten p en rettferdig mte. Stoff som kan si oss noe om det vanvittige dilemmaet de str i: skulle forsvare sine egne uten skade for mange av fienden, forsvare seg til hylydte protester fra land som for femti r siden sto passive og s p at millioner av dem ble drept, eller deltok i myrderiene, og noe som kan balansere vrt syn p situasjonen som har blitt i omrdet etter gjentatte kriger og terrorangrep, samtlige pbegynt av araberne. Noe som sier hva Genvekonvensjonene plegger palestinerne, ikke bare jdene. Noe som sier noe om hvilke plikter palestinerne har i forhold til disse.Nr du s p denne mten har pvist at NRK er nyansert, skal vi snakke sammen igjen.

20.10.2004 @ 10:03
URL: http://blog.willy.no
Postet av: Homer

Er du i stand til se hvor lite nyansert ditt eget syn p konflikten er?

20.10.2004 @ 19:53
Postet av: Willy

JEG har aldri ment skulle vre nyansert. Jeg er pro-Israel. Men jeg ser hvor ufattelig unyansert andre er, og sier fra om det. For media, som formidler av nyheter og analyser av konflikter br i rettferdighetens navn presentere saken slik at begge parters syn kommer frem.Tilbake til utfordringen: send meg linker til artikler NRK har skrevet eller tidsangivelser og beskrivelser av programmer de har vist som forklarer oss ogs Israels side av konflikten p en rettferdig mte. Stoff som kan si oss noe om det vanvittige dilemmaet de str i: skulle forsvare sine egne uten skade for mange av fienden, forsvare seg til hylydte protester fra land som for femti r siden sto passive og s p at millioner av dem ble drept, eller deltok i myrderiene, og noe som kan balansere vrt syn p situasjonen som har blitt i omrdet etter gjentatte kriger og terrorangrep, samtlige pbegynt av araberne.Uten det vil jeg fortsette hevde at de er userise.

20.10.2004 @ 23:18
URL: http://blog.willy.no
Postet av: Homer

Det blir for meg kaste bort tid hvis jeg diskuterer med noen som selv skal legge alle premissene for diskusjonen og som har i tillegg har alle svarene p forhnd.

21.10.2004 @ 10:09
Postet av: Willy

Ja, det var en god lsning nr du ikke kunne argumentere videre for at NRK er nyansert :-)

21.10.2004 @ 10:51
URL: http://blog.willy.no
Postet av: Homer

Du ba ikke om argumentasjon. Du ba om bevis.Du vil ikke diskutere. Du vil utfordre.Du vil ikke utveksle meninger. Du vil overbevise.Jeg skal fortsatt lese innleggene dine. De skal du absolutt ha ros for. Diskusjonsferdighetene var det vrre med, s jeg lar det bli med det. Jeg syns det er synd fordi jeg elsker diskutere. Jeg har vrt i Midtsten et par ganger, og er veldig opptatt av den tragedien konflikten er.Forresten veldig morsom den siste kommentaren din. Jeg ler enn.Lykke til videre!

21.10.2004 @ 21:09
Postet av: Willy

"Du ba ikke om argumentasjon. Du ba om bevis.Du vil ikke diskutere. Du vil utfordre.Du vil ikke utveksle meninger. Du vil overbevise."Bra uttrykt. Jeg tror du treffer blink, - kort og godt. Hadde jeg kunnet overbevise hele verden, skulle jeg jobbet med dette dag og natt.

21.10.2004 @ 21:27
URL: http://blog.willy.no
Postet av: Bent

USA legger jo ikke skjul p at de i det store og hele sttter Israel i konflikten. Videre er det jo kommet frem at eieren av Fox gav instruksjoner om "sttte bush". Jeg vil derfor vge pst at man minst kan stole p sider som aktivt tar del i en krig. Jeg _tror_ p bakgrunn av dette, at det finnes _MER_ sannhet i norske medier enn amerikanske.Norske medier legger ikke skjul p at palestinere utfrer selvmordsangrep p isrealelske sivile, eller at isrealere bryter menneskerettigheter og i tilleg dreper sivile i forsk p n terrorister.Du legger frem et tilfeller hvor en isrealisk offiser ble anklaget av Israel for mord p en trettenrig pike. Al-Jazerha skriver en artikkel hvor en kristen observatr fra USA anklager amerikanske medier for tie om nybygger kriminalitet:"Human-rights abuses are being carried out by Israeli settlers on a massive scale, but the US media continues to choose not to present the whole Palestine/Israel story - just the Tel Aviv version"."We are not talking verbal abuse, taunts and pushes - we are talking punctured lungs, broken arms, fractured ribs and whipping with chains. But Israeli police are not investigating."Jeg mener finne NRK mellom disse ytterpunktene, og videre fler jeg at du velger _ta_ et av ytterpunktene, og dermed ikke angriper desinformasjon, men sprer den.

27.10.2004 @ 17:48
Postet av: Kelli

Bert skriver (siterer) flgende: 'But Israeli police are not investigating'Denne pstanden medfrer IKKE riktighet. Israelske myndigheter griper inn.Flgende stod i Jerusalem Post 13.10.2004 (men ble ikke referert av NRK svidt jeg har registrert):IDF etterforsker drap p 13 r gammel palestinsk skolejente En israelsk kompanisjef i IDF ble suspendert fra tjeneste tirsdag kveld. Mannen er under etterforskning for drap p den 13 r gammel palestinske jenta Imam al-Hamas. Skolejenta ble skutt p kort hold tirsdag i forrige uke. Etter ha sett at 13-ringen var dd, skal kompanisjefen ha tmt magasinet sitt med en rekke skudd inn i kroppen hennes. - Dette er en alvorlig hendelse som krever en grundig etterforskning, sier IDFs talsmann. Detaljer fra hendelsen har kommet frem i den israelske avisen Ydeiot Aharanot, som siterer soldater som har reagert kraftig p offiserens oppfrsel.

28.10.2004 @ 08:57
Postet av: Bent

Jeg refererte ikke bare til den drapet p den trettenrige piken, men ogs til de konstante overgrepene som blir beskrevet p al-jazearas. Det er de som angivelig ikke blir etterforsket.http://english.aljazeera.net/NR/exeres/17484BCE-343E-40AC-B163-968AAF10E44C.htmNr jeg leser innlegget mitt i ettertid, ser jeg hvordan uklarheten oppstod. Jeg referer til ulike hendelser, nevnt i ulike aviser. Ingen av hendelsene ble refert i NRK. Hverken nyheten fra Jerusalem Post, eller nyheten fra Al Jazera.Et av poengene mine var at det ikke er et godt nok arguement si "NRK er pro-palestinere siden de ikke skriver alt som kommer frem i de irsraeliske avisene" siden de heller ikke skriver alt som kommer i det, trolig, pro-israeliske mediakonsernet Al Jazera.Al-jazeera om den trettenr gamle piken:http://english.aljazeera.net/NR/exeres/9846641F-082C-4850-8534-8772D68C9C55.htmS kan man tenke hvilke signaler det sender til soldatene om menneskeverd nr man lar offiseren g fri.


Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits